امید به درمان بیماریهای چشمی دیابت با یک داروی جدید

1 فوریه 2017- محققان دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه جان هاپکینز پپتید جدیدی را کشف کرده‌اند که می‌تواند درمان ادم ماکولا و رتینوپاتی دیابتی وسایر بیماریهای دژانراتیو را بهبود بخشد، آنها می‌گویند طول عمر این پپتید پس از تزریق به چشم نسبت به درمان‌های فعلی، بیشتر است.

بیماریهای عروقی چشم نظیر ادم و رتینوپاتی بدلیل رشد عروق خونی غیرطبیعی در شبکیه می‌توانند منجر به از دست رفتن دید مرکزی بیمار شوند. درمانهای کنونی عبارتند از: داروهای مهار کننده ی فاکتور رشد اندوتلیال عروقی (VEGF) نظیر aflibercept که با نام Eylea دربازار موجود است. این داروها بطور مستقیم به درون چشم بیماران هر 4 تا 6 هفته یکبار تزریق می‌شود. استفاده از داروی Eylea به عنوان درمانی برای بیماری چشمی دیابت در سال 2014 توسط آژانس پزشکی اروپا تصویب شد.

پرفسور Jordan Green، دانشیار مهندسی پزشکی دانشگاه جان هاپکینز می‌گوید: مراجعه‌ی بیماران برای انجام تزریقات مکرر چشمی می‌تواند سبب ناراحتی بیمار شود، از سوی دیگر خطر هر بار تزریق و اینکه بیماران به اندازه‌ی کافی دیدمناسبی برای رانندگی تا کلینیک ندارد همه از محدودیت‌های این روش درمانی می باشند.

 برای رفع این معضل، محققان یک پپتید جدید را بر روی موشها برای بررسی اثر بخشی بیشتر یا جلوگیری از آسیب‌های چشمی آزمایش کردند. در طی این آزمایشات مشخص گردید که این پپتید جدید(متشکل از دو یا چند اسید آمینه) که AXT107 نام دارد، بویژه در سرکوب رشد عروق خونی جدید هنگامیکه با داروی aflibercept ترکیب می‌شود، موثر است.

 در یک مطالعه ی دیگر در موشهای تحت درمان با پپتید AXT107 نسبت به موشهای گروه کنترل (پپتید کنترل) عروق خونی جدید کمتری تشکیل شده بود، همچنین پپتید AXT107 باعث پسرفت عروق جدیدی که در حال حاضر موجود بودند، گردید.

 نویسنده‌ی این تحقیق دکتر Campochiaro می‌گوید: برخلاف استاندارد فعلی که تنها پروتئین VEGF هدف قرار می‌گیرد، این پپتید جدید همچنین به گیرنده‌های سلولی که فاکتورهای رشد مانند VEGFرا تشخیص می‌دهند، متصل می‌شود. این پپتید سیگنالهای سلولی رشد عروق خونی را از طریق راههای مختلف مسدود می‌کند و به همین دلیل اثرات قوی‌تری را ایجاد می کند.

محققان می‌گویند: طول عمر AXT107 به دلیل ماهیت طبیعی آن که به شکل ساختار کوچک ژله ای شکلی در داخل چشم جمع می‌شود، طولانی‌تر است. محققان قصد دارند این پپتید را توسط میکرو ذرات زیست تخریب پذیر اینکپسوله کنند تا این دارو بتواند در طی چندین ماه بتدریج درچشم آزاد شود.

دکتر Green افزود: این پپتید می‌تواند برای استفاده‌ی بالینی و در ابعاد زیاد به راحتی تولید شود که علاوه بر بهبود اثر بخشی درمان بیماران، نیاز به مراجعات منظم به کلینیک را کاهش می دهد در نتیجه از هزینه‌های درمان می‌کاهد.

 یافته‌های این تحقیق بصورت آنلاین در مجله‌ی Science Translational Medicine منتشر گردید.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/feb/new-drug-offers-hope-for-treating-diabetic-eye-diseases-91406731.html